Mikigak Kingwatsiak (1943-2002) was a carver from Kinngait (Cape Dorset), NU. He hailed from an artistic family, which included his brother, Iyola Kingwatsiak (1933-2000), known for his carvings and prints, as well as his three sisters, Anna Kingwatsiak (1911-1971), Keeleemeeoomee Samualie (1919-1983) and Tyle Adla (1936-1990), who were all accomplished artists [1].
Kingwatsiak primarily created stone and marble sculptures that feature human figures or animals from northern environments, such as bears, birds and seals. Bird (n.d.) highlights his skill in capturing northern fauna, as it features a precisely sculpted bird with long wings folded on its back and a prominent curved beak. He also occasionally represented spiritual figures, such as the Arctic sea goddess Sedna.
Kingwatsiak’s artwork was included in the annual Cape Dorset Graphics collection. His work has also been featured in a variety of exhibitions between 1967 and 2004 at art galleries and museums in cities across Canada, such as the Winnipeg Art Gallery in Winnipeg, MB, the Art Gallery of Hamilton in Hamilton, ON, the Canadian Guild of Crafts Quebec in Montreal, Quebec and Snow Goose Gallery in Ottawa, ON, as well as internationally in England, Germany and the United States. Kingwatsiak’s work is also included in numerous public collections throughout Canada, such as at the Canadian Museum of History in Gatineau, QC, the National Gallery of Canada in Ottawa, ON, and the Museum of Anthropology at the University of British Columbia in Vancouver, BC.
Sculpteur et graveur originaire de Kinngait (Cape Dorset), au Nunavut, Mikigak Kingwatsiak est surtout connu pour ses sculptures de pierre et de marbre mettant en vedette des figures humaines et des animaux du Nord tels que des ours, des oiseaux et des phoques. Certaines figures mythologiques inuites, telles que Sedna, la déesse de la mer, apparaissent également dans son œuvre.
Plusieurs des sculptures de Kingwatsiak, et en particulier ses dessins, s’inspirent de créatures imaginaires. Lorsque Kingwatsiak était jeune, son père lui a raconté bon nombre d’histoires au sujet de sa vie de chaman. L’art est bien ancré dans la famille de Kingwatsiak. Son frère Iyola Kingwatsiak était un sculpteur et graveur de bonne réputation. Ses trois sœurs, Anna Kingwatsiak, Keeleemeeoomee Samualie et Tye Adla, étaient également des artistes de talent.
Les pièces de Kingwatsiak ont été exposées dans des galeries et des musées à la grandeur du Canada, ainsi qu’à l’échelle internationale en Angleterre, en Allemagne et aux États-Unis. Ses œuvres ont été présentées à deux reprises (1960 et 1961) dans l’exposition annuelle de la collection Cape Dorset Graphics. Les pièces de Kingwatsiak font partie de plusieurs collections publiques, notamment celles du Musée des beaux-arts du Canada à Ottawa, en Ontario, du Musée d’anthropologie de l’Université de la Colombie-Britannique à Vancouver, et du Dennos Museum Center à Traverse City, au Michigan.
ᒥᑭᒐᖅ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᖅ, ᓴᓇᙳᐊᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎ ᑭᖓᐃᑦ, ᓄᓇᕗᑦ, ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᑦᑎᐊᖅᑐᖅ ᐅᔭᕋᓂᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᕿᑦᑐᓂᑦ ᐅᔭᕋᓂᑦ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᓐᓄᑦ ᐃᓄᐃᑦ ᐊᔾᔨᒌᙱᑦᑐᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥ ᐆᒪᔪᓄᑦ ᐆᑦᑑᑎᒋᓗᒍ ᓇᓄᐃᑦ, ᑎᒻᒥᐊᑦ ᐊᒻᒪᓗ ᓇᑦᑏᑦ. ᐃᓄᐃᑦ ᐅᓂᒃᑳᓕᐊᑦ ᐊᔾᔨᒌᙱᑦᑐᑦ, ᐆᑦᑑᑎᒋᓗᒍ ᐅᑭᐅᖅᑕᖅᑐᒥ ᑕᕆᐅᕐᒥᐅᑕᖅ ᑕᓖᓚᔪᖅ, ᑕᑯᔅᓴᐅᒐᔪᒃᓯᒪᔪᑦ ᓴᓇᙳᐊᖅᑕᖏᓐᓂᑦ.
ᐊᒥᓱᑦ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᑉ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ – ᐊᒻᒪᓗ ᐱᓗᐊᖅᑐᒍ, ᑎᑎᖅᑐᒐᖏᑦ – ᐱᔾᔪᑎᒋᔭᖃᖅᑐᑦ ᑕᐅᑐᕐᕉᕐᓇᖅᑐᓂᑦ ᐆᒪᔪᓂᑦ. ᐊᑖᑕᖓ ᐊᖓᒃᑰᓚᐅᖅᑐᖅ, ᐊᒻᒪᓗ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᖅ ᐱᕈᖅᐸᓪᓕᐊᓯᒪᔪᖅ ᑐᓵᓪᓗᓂ ᐊᒥᓱᓂᑦ ᐅᓂᒃᑳᓕᐊᖏᓐᓂᑦ ᐃᓅᓯᕆᓚᐅᖅᑕᖓᓂᑦ. ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᐱᔾᔪᑎᖃᖃᑕᐅᔪᑦ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᑉ ᐃᓚᖏᓐᓄᑦ. ᐊᓂᖓ, ᐃᔪᓚ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᖅ, ᖃᐅᔨᒪᔭᐅᔪᖅ ᓴᓇᙳᐊᖅᑎ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᑎᖅᑐᒐᖅᑎ. ᐱᖓᓱᑦ ᓇᔭᖏᑦ, ᐋᓇ ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᖅ, ᑮᓖᒦᐅᒥ ᓴᒧᐊᓕ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᐃ ᐊᑦᓚ, ᐊᔪᙱᑦᑐᒻᒪᕆᐊᓗᐃᑦ ᓴᓇᙳᐊᖅᑎᑦ.
ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᑉ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᑕᑯᔅᓴᐅᓯᒪᔪᑦ ᐊᔾᔨᒌᙱᑦᑐᓂ ᑕᑯᒐᓐᓈᖅᑎᑦᑎᓪᓗᑎᒃ ᓴᓇᙳᐊᐸᐃᑦ ᓂᐅᕕᕐᕕᖏᓐᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᓐᓂ ᑲᓇᑕᓕᒫᒥ, ᐊᒻᒪᓗ ᓯᓚᕐᔪᐊᒥ ᐃᖕᓚᓐ, ᔪᒪᓂ ᐊᒻᒪᓗ ᐊᒥᐊᓕᑲᓂ. ᒪᕐᕈᐃᖅᑐᒍ ᐃᓚᒋᔭᐅᓚᐅᖅᑐᖅ ᐅᑭᐅᑕᒫᑦ ᑭᖓᐃᑦ ᑎᑎᖅᑐᒐᐃᖅ ᑲᑎᖅᓱᖅᑕᐅᔪᑦ ᑕᑯᒐᓐᓈᖅᑎᑦᑎᓪᓗᒋᑦ (1960, 1961). ᑭᖑᕚᑦᓯᐊᖅ ᓴᓇᙳᐊᒐᖏᑦ ᐱᓯᒪᔭᐅᔪᑦ ᐊᒥᓱᑲᓪᓚᓂ ᑭᒃᑯᑐᐃᓐᓇᐃᑦ ᑲᑎᖅᓱᖅᑕᐅᔪᓄᑦ ᐃᓚᒋᓗᒍ ᑲᓇᑕᒥ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᒃ ᑲᓇᑕ ᐊᑐᕙ, ᐋᓐᑎᐅᕆᔪ, ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕐᕕᒃ ᐃᓕᖅᑯᓯᓕᕆᓂᕐᒧᑦ ᓯᓚᑦᑐᖅᓴᕐᕕᒃ ᐳᕆᑎᔅ ᑲᓚᒻᐱᐊ ᕚᓐᑯᕗ ᐊᒻᒪᓗ ᑎᓅᔅ ᑕᑯᒐᓐᓈᒐᖃᕕᒃ ᑕᕗᔅ ᓄᓇᓕᐸᐅᔭᖓ, ᒥᓯᒐᓐᒥ.